יום חמישי, 1 בדצמבר 2011

אייל גולן והמעריצים כובשים את היוטיוב

חלק מתרבות האינסטנט וקיצורי הדרך שרובנו נוהגים לקרוא לו "כוכב נולד" יש כוכב אחד זוהר מאוד וגלובלי בשם יוטיוב. מיותר להסביר מהו האתר, שהרי כל ילד בן 3 היום מאזין וצופה באתר זה בתכנים שלכאורה פתוחים לכולם. עולם המוזיקה ידע בחוכמה לקחת את הפלטפורמה הזו ולנצל אותה לטובתו כאמצעי לפנות למעריצים בוידיאו לעלות קטעים מאחורי הקלעים בהופעות, לברך בשנה טובה או לתעד את עצמם בקאברים לאמנים שונים. יש כאלו שגם צמחו משם כמו ג'סטין ביבר שהתגלה באמצעות יוטיוב ולולא העלה קטעי שירה שלו לשם לא היה מה שהוא היום – תעשיית כסף בפני עצמה.
אחת הדוגמאות הנפוצות ברשת ובעיקר ביוטיוב היא שאומנים פונים אל הקהל שלהם ומבקשים מהם לצלם קליפים לשירים שהם מבצעים בעצמם. חלק מהאומנים מבקשים חיקוי, חלק סרט ביתי, חלק מעוניינים בקליפ מלא – אין ספק שיד הדמיון קובעת. כל מה שצריך היום הוא מצלמת וידאו, אפילו לא משוכללת, רצוי שתהיה תוכנת עריכה טובה עד סבירה (ואפשר גם בלי), מיקרופון הבנה מינימלית במחשב – והנה – כל אחד יכול להיות במאי, שחקנית, מפיקה או עורך וידאו.
התוצאות אף פעם לא אחידות, אבל יצירתיות יש עד אין קץ ואין ספק שהטכנולוגיה הפשוטה והיעילה מקצרת את הדרך בין האומן לקהל שלו והגישה מעולם לא היתה כה ישירה ופתוחה לכל אחד ואחת.  המוזיקה המזרחית בישראל, כפי שהיא להיט בהופעות, מכירות, מצעדים, תחנות הרדיו והקליפים בטלוויזיה – גם ביוטיוב המוזיקה המזרחית זוכה להצלחה מטורפת שאין עוד אומנים שנהנים ממנה בצורה כזו בישראל.
אחד האמנים המצליחים בישראל וזה שגורר אחריו יחס צמוד ומלא ממעריציו הוא הזמר הלאומי, אייל גולן. סיפור ההצלחה שלו כבר ידוע לכל, וחשוב לציין שגם ברשת אייל גולן מראה תמיד פעילות ענפה. הוא מעלה פוסטים לעתים תכופות לחשבון הטוויטר שלו, לעמוד הפייסבוק, לאתר הרשמי וכמובן לערוץ הרשמי שלו ביוטיוב. הקהל האוהב לא שוכח להחזיר אהבה.
הלהיט הגדול של אייל "מי שמאמין" זוכה למספר פרודיות ברשת, הכל מגיע מאהבה והערכה ליוצרים, אך חוש ההומור בהחלט עושה את שלו. גרסה אחת היא הגרסה התימנית לשיר. אמנם אין קליפ, אך היוצרים חיברו מלים חדשות לשיר על טהרת העדה התימנית והם אפילו לא שכחו להכניס את המבטא... "מי שמאמין אוכל חמין...". גרסה אחרת, מלווה במלים חדשות ובקטעים ערוכים של נבחרת ישראל חוגג על חשבון הישגיה של הנבחרת, והשירה מבוצעת בקול גבוה ומגוחך במיוחד: "מי שמאמין מפגר/על האמונה נוותר/כי הנבחרת שלנו ביזיון/מפסידים אפילו לקרטון". לא נעים להודות, אבל אי אפשר שלא להתפקע. סרטון נוסף שרץ ברשת הוא שלושה ילדים בביתם רוקדים מעין גרסה שבטית לשיר "ג'ונגל", עוד להיט ענק של אייל.
עוד משהו שקורה הרבה ברשת הוא "הגרסה המילולית". המעריצים משתמשים בקליפים מוכנים של היצורים האהובים עליהם ומחברים מילים חדשות לשיר, אך הייחוד הגדול בסיפור הזה נעוץ בעובדה שהמילים מתאימות בדיוק לתמונה הנראית על המסך באותו הרגע. כאן חשוב מאוד הדיוק שכן סנכרון בין הטקסט לבין הווידאו הוא הכרחי.
"הגרסה המילולית" החלה בחו"ל כבר לפני כמה שנים, אבל יש גם המון דוגמאות כאן ברשת, במיוחד עם מוזיקה מזרחית או להיטים גדולים במיוחד. ב"גרסה המילולית" פעמים רבות הגולשים הופכים את האומנים ל"קורבנות" ומסתלבטים עליהם ללא רחמים. אם לומר את האמת, זה מאוד מאוד מאוד מצחיק. אייל גולן קיבל גרסה מילולית לשיר "על חבל דק", הבלדה של דודו אהרון "מלים יפות" מקבלת אף היא טיפול מיוחד (ושוביניסטי), הקליפ המשעשע והמדמם של ליאור נרקיס "מתוקה" מקבל אפילו הוא טוויסט משעשע עוד יותר מהמקור,  ואילו שיר הנושא האהוב של "חי בלה לה לנד" מקבל טיפול אכזרי ומצחיק במיוחד, המצחיק ביותר שאני נתקלתי בו ברשת.
קאבר של אייל שזוכה לאחרונה להתייחסות ענקית היא של האמן העולה והמצליח נתן גושן שכלל אינו מגיע מתוך הז'אנר של המוזיקה המזרחית. נתן גושן ביצע את השיר "כשאחר" של אייל גולן אצל אחד מחבריו בבית בשעת לילה מאוחרת ולולא היה לנו את היוטיוב לא היינו יודעים כלל על קיום הקאבר הזה. כאמור גושן נותן ביצוע מפתיע ושונה לשיר.
אין ספק שעוד נמשיך לשמוע ולראות סרטונים מדליקים ביוטיוב ונראה שכבר היום אייל גולן ומעריציו יודעים לעשות את זה היטב.
לערוץ הרשמי של אייל גולן ביוטיוב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה